autor: Patricia

Data: iulie 2017

Căldura lui Cuptor poate fi uneori copleșitoare și gândul cel mai des care îți vine în minte este să te răcorești undeva pe malul unei ape, fie ea râu, lac, mare… apă lină să fie, aducătoare de răcoare. Cam astea erau și gândurile noastre într-o duminică toridă de iulie. Însă planul nostru inițial s-a schimbat rapid cu ceva mult, mult mai interesant: o tură cu barca pe Bega, ce cu siguranță suna mai palpitant decât tolănitul pe plaja unui lac.

După pregătirea rapidă a echipamentului necesar, barcă, vâsle, șepci/pălării, cremă de protecție solară, apă de băut și niște gustări, am rânduit echipajul format din patru adulți aventuroși și un copil vesel și dornic de bălăceală 🙂 și ne-am pus în mișcare până la punctul de lansare pe apă, aflat la podul dintre Recaș și Bazoș, pe DC 147.

Ruta urmată: Arad – Recaș – podul dintre Recaș și Bazoș

Ajunși la punctul de lansare, pregătim ambarcațiunea cu ataș, adică barca plus o saltea, pentru un plus de confort și relaxare, acesta fiind și scopul turei. Din surse sigure știm că la vreo 500 m în aval există un arbore ce blochează calea navigabilă, așa că îi lăsăm pe cei doi bărbați viteji, Sergiu și Marius, să treacă acest prag, iar noi trei, Luciana, Alexia și eu urmând să parcugem distanța la picior și să coborâm la apă apoi.

Nu trec 10 minute și reunim echipajul, cu speranța că de aici vom merge lin pe Bega în aval. Dar ce să vezi, se pare că obstacolul era puuuuțin mai în aval și aveam să facem cunoștință cu tot cu barcă și echipaj de 5 persoane. Un arbore doborât și un mini-baraj format din crengi și ceva deșeuri ne blocau calea. Malurile din jur nu păreau prea abordabile pentru o acostare de urgență, așa că decidem să găsim o porțiune mai stabilă a barajului și să coborâm pe rând din barcă, să trecem barca peste baraj și să ne vedem de drum. Simplu, nu? Aproape… cu un mic exercițiu de echilibru, înghesuială de trei persoane pe un trunchi de arbore mai solid și un tratament cu mâl la tălpi, am reușit să ne regrupăm în barcă și să ne vedem de drum.

Și cum vâsleam ușor, în jurul nostru o lume cu totul neașteptată și-a făcut apariția, cu mult stuf, cu zone umbrite de salcâmi care încă purtau câteva flori târzii în coroană, libelule ce-și etalau aripile în frumoase dansuri și păsări felurite. Am făcut cunoștință cu Bega sălbatică, mult diferită de Bega pe care o cunoscusem în Timișoara și ne-a surprins pe toți frumusețea ascunsă ce încă o păstrează. Și pe alocuri peisajul ne aducea aminte de întortocheatele canale ale Deltei Dunării, cu stufărișurile dese.

Înaintăm lent, căci atmosfera călduroasă ne îmbie să ne îmbăiem în apa râului și uităm că ar trebui să și vâslim… așa din când în când, ca să mai ocolim câte un obstacol. Apa râului e suprinzător de curată, drept dovadă sătenii din satele din imprejurimi au ieșit și ei la scăldat. Și când nu avem chef de bălăceală, pe ici pe colo râul e umbrit de arboretul des la a cărui umbră ne adăpostim. Răcoare ne-a adus și o scurtă ploaie de vară, ce parcă era strecurată printr-o sită subțire de nori, prin care se strecurau picurii împreună cu raze fine de soare. Ce frumoasă-i vara în luna lui Cuptor, pe Bega! 😀

Și așa am vâslit ușor în aval, timp de vreo patru ceasuri, până ce am ajuns în Remetea Mare, unde după o ultimă bălăceală am acostat pe un ponton, tura noastră luând sfârșit. Tura cu barca pe Bega a fost alegerea ideală pentru o zi călduroasă de vară, ne-am bucurat de peisajul inedit și neașteptat al Begăi sălbatice și îți recomandăm și ție această tură, dacă ești amator de lumi oglindite pe luciul apei! 😀

• Punct de plecare: podul dintre Recaș și Bazoș, pe DC 147;
  • Punct de ajungere: podul Remetea Mare și Bucovăț, pe DJ 609F. Traseul se poate însă continua până în Timișoara;
  • Timp: nouă ne-a luat cam 4 ore să parcurgem traseul până în Remetea Mare, însă noi am mers cu gândul să ne relaxăm, nu prea am vâslit și ne-am bălăcit mult, în plus am fost 5 persoane în barcă. Dacă ești singur în caiac timpul de parcugere se reduce și poți ajunge chiar până în Timișoara;
  • Atenție la obstacolul ce s-a format la începutul traseului, aflat la aproximativ 500 m în aval după podul dintre Recaș și Bazoș.